Jacque Fresco despre “natura umană”

Jacque_FrescoÎn continuare sunt prezentate câteva din experiențele lui Jacque Fresco în timp ce a vizitat insulele polineziene, când avea 20 de ani. Evenimentele în care sunt prezenți în această poveste sunt încă o demonstrație a modului în care termenul de “Natură Umană”, așa cum este adesea folosit, nu este altceva decât un mit, bazat pe ignoranța pe scară largă a studiului științelor comportamentale.
Ceea ce acest studiu a demonstrat este faptul că comportamentul uman este modelat de mediul în care oamenii sunt expuși la el, și nu se bazează pe anumite caracteristici înnăscute imuabile pe care le-ar poseda ființele umane în vreun fel.

 

Jacque Fresco povesteşte:

“Ai o mulțime de convingeri de la prietenii tăi: e “natura umana”.
Oamenii nu au nici o natură; depinde de unde sunt aduși. Fiecare carte scrisă în această cultură este cultură legată. Ea nu are nimic de-a face cu realitatea, se află acolo unde este această cultură.
Deci, ce am de gând să încerc să vă spun este că 90% dintre voi a-ți fost crescuți să credeți în prostiile astea.
Așa că, atunci când am fost copil, am vrut să știu cum ar fi bărbații și femeile, dacă aceștia nu ar fi prea contaminate de civilizație. Deci, mi-am făcut drum pe o barcă în Tahiti. Dar chinezii dețineau deja toate afacerile acolo. Ei aveau afaceri înființate: magazine. Și care erau deja contaminate.
Am găsit niște insule mai departe numite Torimoto. Când am fost pe insule, am adus oglinzi și mărgele, și am încercat să le dau la localnici pentru a arăta că voi veni ca un prieten, că nu iau nimic de la ei.
Dar ei erau deja în coliba mea de paie după ce l-am construit, oferindu-și unul altuia oglinzile și mărgelele mele, fără permisiunea mea. Am fost un pic confuz.
Așa că am spus, ce se întâmplă aici? Iar ei au zis “Ai prea multe”.
Chiar am avut o mulțime. Chiar nu am înțeles asta, pentru că am fost un ticălos, crescut într-o țară “civilizată”. Dar aproximativ trei zile mai târziu, am înțeles.

Cei mai în vârstă au venit trăgând de plasele pline de pește, și aruncau pește la oricine stătea acolo.
Nu “îmi datorezi un dolar și jumătate”; “îmi datorezi trei dolari” Doar aruncau peștele. Și nucile de cocos erau atât de disponibile și bananele, că nimeni nu vindea nimic, doar ofereau lucrurile.
După ce am fost pe insulă o vreme, am întrebat localnicii dacă m-ar ajuta să-mi construiesc o canoe furchet. Știam cum să construiesc una mai bună decât o făceau ei, dar am vrut să stabilesc “Eu vin ca unul dintre voi.” Au avut o discuție, nu au spus nimic și au plecat. Aproximativ o săptămână mai târziu, au adus o canoe și au pus-o jos în fața colibei mele de paie, și au spus “Asta e pentru tine: pentru folosul tău.” I-am spus “Ei bine, ce vrei? Vrei să fac ceva pentru tine? ” “Nu” – ei nu știu ce înseamnă asta.
“Ce vrei?” – Am adus asta cu mine de unde am venit; Ei nu au vrut nimic.
O săptămână și jumătate mai târziu, am auzit un foșnet în afara colibei mele de paie. M-am uitat, și i-am văzut furișându-se cu acea canoe pe care mi-o dăduseră. Nu am înțeles asta, așa că am ieșit și am spus:
“Ce se întâmplă?” El a spus: “Tu nu folosești!”. Este adevărat, nu o folosisem, astfel încât au luat-o înapoi.
Desigur, am fost un pic confuz, dar am ajuns să înțeleg totul despre localnici. Și ei erau sănătoși în mai multe moduri: mai sănătoși decât noi.

Am vrut să înțelegeți că oamenii reflectă cultura lor.
Dacă oamenii au acces la necesitățile vieții, fără servitute, datorii, barter, comerț, ei s-ar comporta foarte diferit.

 

Leave a Reply

